Monday, April 19, 2010

WET CHEMICAL SYSTEM


Gambar diatas menunjukkan bagaimana sistem 'wet chemical' berfungsi. Walaupun benda ni lebih kepada kerja-kerja M&E tapi kedudukan ditapak ditentukan oleh pihak arkitek. Ia lebih cenderung kepada penggunaan dapur yang besar seperti dewan makan, kantin, restaurant dan sebagainya. Mengikut syor-syor kebombaan benda ni wajib ada bilamana terdapat dapur ditempat-tempat seperti diatas.

Wednesday, April 7, 2010

SEJARAH PENANAMAN PADI DI KEDAH

SEJARAH PENANAMAN PADI DI KEDAH
Oleh Mohd Kasri b. Saidon

Pengenalan


Padi merupakan tanaman yang paling banyak ditanam di Kedah. Malah Kedah sendiri begitu sinonim dengan hasilan padi. Gelaran “Jelapang Padi Malaysia“ atau “The Rice Bowl”
sememangnya telah dikenali umum.
Keterangan gambar:-
nasi zaman sekarang dimasak mengunakan periuk elektrik.Atau lebih senonim dengan pangilan rice cooker.Kelihatan teknik memasak nasi berembah mengunakan teknik cawan tertanam agar masak lebih sekata dan beras lebih kenyal. teknik ini agak popular bagi mereka yang terpaksa masak nasik sendiri bila bini balik kg.


Namun begitu ramai yang tidak mengambil kisah tentang asal-usul penanaman tumbuhan ini. Apatah lagi apabila persoalan padi adalah sesuatu yang terlalu biasa bagi masyarakat Malaysia yang menjadikan beras sebagai hidangan harian.

Ramai juga yang tidak mengambil kisah, tidak menyedari atau tidak tahu sama sekali akan banyaknya elemen padi pada lambang-lambang penting di Kedah. Lambang kerajaan Kedah juga dibingkaikan dengan butiran padi mencukupi bilangan ro‟kaat sembahyang dalam agama Islam. Ianya sebagai teras kekuatan insan yang kuat dengan kemasnya amalan sembahyang. Setem Kedah yang terawal juga bergambarkan pesawah membajak tanah . Malah sekolah terulung di Kedah, Kolej Sultan Abdul Hamid juga mempunyai lencana yang tergambar gemal padi melambangkan kemakmuran negeri Kedah yang berteraskan penanaman padi.
Jika ditinjau dari awal penanamannya maka kita akan menemui jalan sukar untuk mendapatkan sebuah fakta yang tepat. Lebih-lebih lagi dalam membicarakan tentang penanaman tumbuhan ini di Malaysia amnya dan di Kedah khasnya.
Tetapi membicarakan secara umum, padi telah mula dikesan sebagai sebahagian tanaman sara diri ribuan tahun yang lalu dan ianya juga berlegar dengan mitosnya yang tersendiri. Padi secara umumnya menjadi hidangan penduduk dunia, namun ianya lebih popular di Benua Asia. Pelbagai mitos disandarkan dalam persoalan padi ini. Di Indonesia, Thailand, Jepun dan Malaysia, padi dianggap mempunyai “roh wanita”.

Keterangan gambar:-
kelihatan seorang lelaki dari asia...mmmm dgn baju pagoda so tau sendiri la susur galur keturunan belah mana...sedang mengembur nasi untuk mensekatakan kemasakan nasi tersebut. kelihatan agak cekap dalam bidang nie pasai selalu praktis... beliau mempunyai pengalaman hampir 7 tahun masak nasi kandaq..

Padi dipercayai bercirikan wanita yang cantik, muda serta berkulit putih dan menarik. Di Bali, yang begitu sinonim dengan kepercayaan agama Hindu, padi dikaitkan dengan aspek ketuhanan Dewa Vishnu serta Indra. Berbeza dengan di China, ada mitos yang mengatakan padi berkait dengan episod kelaparan dan seekor anjing yang diekornya terdapat butiran benih padi. Apapun, peranan gender sering dilihat mempunyai persamaan dengan pihak lelaki membina tapak dan pengairan, manakala wanita menanam, menjaga dan menuai hasil. Dalam membicarakan sejarah penanaman padi di Kedah, mungkin bukti dari Thailand boleh disandarkan sebagai salah satu petunjuk. Padi dikesan berdasarkan bukti yang dijumpai di sebuah gua di Thailand, telah ditanam 6000 tahun yang lampau. Ada juga pendapat yang menyatakan padi telah ditanam di Delta Yangtze, China sekitar 4000 tahun Sebelum Masihi. Padi ditanam dan menjadi makanan di Asia Tenggara serta di Kedah sejak ribuan tahun yang silam. Penanaman padi pada peringkat awal terbahagi kepada dua jenis iaitu padi sawah (basah) dan huma. Padi basah adalah padi sawah yang ditanam di kawasan tanah pamah dalam plot-plot tanah manakala padi huma pula ditanam dikawasan berbukit dan tidak memerlukan sokongan pengairan seperti padi sawah. Padi sawah banyak ditanam di kawasan delta Kedah yang berada menghadap Selat Melaka. Ianya menganjur dari pinggir daerah Kubang Pasu hingga ke selatan Kuala Muda. Gunung Jerai boleh dianggap sebagai penanda tengah kepada kedua-dua kawasan ini. Kawasan ini bertanah pamah, agak berselut dan dibantu dengan jalinan sungai-sungai asal. Terusan-terusan buatan manusia kemudiannya menjadikan kawasan ini lebih bernilai untuk sektor pertanian sebegini. Padi huma pula lebih bertumpu kepada kawasan tengah Kedah dan menganjur ke bahagian tengah negeri. Ianya ditanam di kawasan berbukit seperti di Padang Terap, Sik dan Baling, jumlah keluasannya pula tidaklah seluas padi basah. Boleh dikatakan ianya bukanlah jenis padi yang popular apabila membicarakan tentang padi di Kedah. Tambah lagi ianya tidak disokong oleh sistem terusan yang kemudiannya turut menyumbang kepada perubahan pola penempatan serta sosial budaya penduduk. Sejarah padi di Kedah boleh dilihat kepada empat pembahagian yang mudah yang bermula era silam ke awal pendudukan Jepun, semasa Jepun, selepas hingga merdeka dan dari merdeka hingga awal abad ke 21.

bersambung..
nanti aku copy paste lagi....

Tuesday, February 2, 2010

RENUNGAN----JAGA2 RASUAH



“Maka apakah orang-orang yang mendirikan mesjidnya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keridhaan-(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahannam. Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang- orang yang zalim.” (Surah At-Taubah : 109)




Arkitek tempatan cipta sejarah di Mekah


Prof. Dr. Ismawi Zen berlatar belakangkan Galeri Utama di Jabatan Seni Bina dan Arkitek Alam Sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak yang diilhamkan olehnya dengan menerapkan elemen seni bina tradisional Melayu.


SUBHANALLAH… Allahhu Akbar… Tanpa sedar mata sudah berkaca. Hati menjadi hiba. Rasa insaf menyelubungi jiwa. Tatkala berada di Mekah al-Mukarramah.

Kota Mekah. Destinasi yang menjadi tumpuan umat Islam seluruh dunia, lebih-lebih lagi pada musim Haji dan bulan Ramadan.

Mana tidaknya, di tengah-tengah kota Mekah terletaknya Masjidil Haram atau disebut Masjid al-Haram. Ia merupakan masjid tertua di dunia dan paling suci bagi umat Islam. Dalam bahasa Arab, Masjidil Haram bererti masjid yang dihormati atau dimuliakan.

Tambahan pula, bangunan terpenting di dalam Masjidil Haram itu adalah Kaabah atau disebut Baitullah (Rumah Allah), Baitulatiq (Rumah Kuno) dan Baitulharam (Rumah Suci). Di dalamnya juga terdapat makam Nabi Ibrahim, Hajar Aswad, Hijir Ismail dan Telaga Zamzam.

Keadaan Masjidil Haram pada zaman Rasulullah SAW dan khalifah seterusnya, tidaklah seluas sekarang. Peralihan pucuk pimpinan turut membawa transformasi fizikal ke atas Masjidil Haram.

Lantaran itu, tidak hairanlah, Mekah menjadi tumpuan umat Islam dari semasa ke semasa. Kehadiran mereka pelbagai tujuan, sama ada untuk perlaksanaan ibadah haji, umrah, solat mahupun menuntut ilmu.
Makkah Expansion
Kini, dianggarkan sejumlah 3.5 juta umat Islam membanjiri Tanah Suci, khususnya pada musim haji. Di bahagian dalam masjid sahaja, menampung kira-kira 350,000 jemaah pada satu-satu masa. Malah jumlah ini dijangkakan bertambah kepada lapan hingga 10 juta, manakala bahagian dalam mencecah 1.5 juta menjelang lima ke 10 tahun akan datang.

Kerana tuntutan zaman dan perkembangan umat Islam, Masjidil Haram hingga kini diperluas dan diperindah oleh pemerintahan kerajaan Arab Saudi.

Tidak mustahil dengan kemajuan teknologi, kemodenan pengangkutan serta orang Muslim semakin berkemampuan, ia turut mempengaruhi bilangan angka di atas.

Melihat sepintas lalu, kita rasa masjid ini sudah cukup luas, tidak ada kekurangan, jauh sekali ada cacat celanya. Tetapi tidak begitu bagi pemerintah Arab Saudi.

Sebab itulah, sehingga kini pun, kerja-kerja merobohkan bangunan kediaman dan hotel-hotel penginapan berhampiran Masjidil Haram masih giat dijalankan.

Bercerita tentang pembesaran Masjidil Haram, ramai di antara kita yang sekadar menerimanya sebagai satu yang lumrah. Anggapan umum, ia demi menjamin keselesaan, sekali gus keselamatan para tetamu Allah.

Pun begitu, di sebalik tabir usaha pembesaran tersebut, seperkara yang perlu dibanggakan khasnya rakyat Malaysia ialah pemilihan rakyat negara ini sebagai salah seorang panel yang bertanggungjawab dalam usaha untuk meluaskan kawasan Masjidil Haram.

Apatah lagi, beliau adalah antara 1.5 bilion manusia Islam di dunia yang terpilih memikul amanah besar Allah SWT ini. Beliau jugalah satu-satunya panel dari Asia. Pastinya, ini sesuatu yang perlu dibanggakan oleh negara dan umat Islam di Malaysia.

Beliau yang dimaksudkan ialah pensyarah dari Jabatan Seni Bina dan Arkitek Alam Sekitar (KAED), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr. Ismawi Zen atau lebih mesra dengan panggilan Prof. Mawi.

Temuramah pada hari itu adalah rentetan daripada sebuah program bual bicara beliau yang berlangsung pada penghujung Januari lalu di Pusat Pengurusan Kajian, UIAM, Gombak, Selangor.

Menurut Mawi yang berasal dari Kampong Gedong, Samarahan, Sarawak, tawaran yang diterima itu adalah sesuatu yang tidak disangka atau terlintas dalam fikirannya.

Apatah lagi ia adalah satu kerja yang bukan kecil tanggungjawab dan amanahnya. Di tambah pula, ia mengaitkan soal seluruh umat Islam dan amat rapat dengan ritual ummah.

Cita-cita tinggi

Beliau yang berusia 56 tahun mengakui, bergelar seorang profesional Muslim, sesungguhnya tidak dapat tidak ada juga menyimpan cita-cita tinggi dan impian menggunung sebegitu.

Namun panggilan telefon dari kerajaan Arab Saudi pada 23 September lalu, memang di luar jangkauan fikiran serta mengundang pelbagai mainan perasaan.

“Saya diamanahkan untuk menjemput Prof. untuk menjadi salah salah seorang daripada panel antarabangsa untuk pembesaran Masjidil Haram.”

Kata-kata yang tidak sampai dua minit inilah yang membuatkan Mawi tidak keruan, terkejut, terkedu seketika malah sehingga tidak lena tidur semalaman itu.

Semuanya bermula semasa beliau di luar negara untuk menghadiri satu majlis penganugerahan ke atas UIAM. Malah Pasar Namdaemon di Seoul, Korea Selatan menjadi saksi penerimaan berita gembira itu.

“Saya tambah terkejut apabila nama tiga lagi panel diberitahu itu adalah mereka yang sememangnya popular dan terkenal di dunia. Spontan saya merasakan diri ini tidak berkelayakan.

Soalan seperti: “Mengapa saya dipilih?” cuba saya ajukan kepada si pemanggil. Namun diberitahu, pemilihan ini telah melalui penapisan yang muktamad daripada Raja Abdullah, ketua kerajaan Arab Saudi yang juga Penjaga Dua Tanah Suci.

“Sekembalinya ke Malaysia, saya dapati semua urusan tiket malah surat tawaran telah dilampirkan serta dihantar menerusi e-mel.

“Malah saya hanya perlu mengambil visa di kedutaan Arab Saudi untuk pertemuan pertama yang diadakan pada 4 dan 5 Oktober 2008.

“Malah apabila terima pelantikan itu, saya tidak memberitahu sesiapa. Saya hanya beritahu isteri pada malam sehari sebelum tarikh penerbangan.

“Bagi saya benda ini bukan yang perlu dibanggakan sangat kerana tanggungjawab yang terpikul itu adalah berat. Apatah lagi ia adalah amanah daripada Pencipta kita. Allah SWT,” jelas beliau merendah diri.

Walaupun beliau adalah arkitek berpengalaman dan menjadi pelopor dan pakar dalam unit perancangan bandar dan seni bina Islam.

Sambung Mawi lagi, mesyuarat pertama yang berlangsung awal Oktober itu dihadiri empat orang panel iaitu dari Arab Saudi, Switzerland dan Turki selain beliau menghadiri bengkel khas tersebut.

Tiga arkitek

Sayangnya, arkitek dari Switzerland terpaksa menarik diri kerana dia bukan Muslim. Kumpulan panel itu kemudiannya disertai tiga arkitek, seorang dari Algeria dan dua dari Lebanon, menjadikan enam orang kesemuanya.

“Pada peringkat awal, jawatankuasa ini ditugaskan untuk menggubal satu wawasan yang merangka garis panduan untuk merencanakan bagaimana seharusnya pembangunan semula Mekah.

“Khususnya pembesaran Masjidil Haram di dalam sebuah dokumen yang dinamakan Vision Brief. Ini adalah pembesaran kali ketiga Masjidil Haram,” jelas beliau.

“Sungguhpun apa yang hendak divisikan ini tiada garis panduan atau ia adalah free ticket dan wang bukanlah masalah kerana diumpamakan kami diberi blank cheque, hakikatnya itu adalah jauh lebih mencabar. Ini kerana banyak perkara yang perlu difikirkan.

“Kita tidak mahu usaha ini sehingga melampaui dan dibimbangi ia tersasar daripada konsep pembangunan di dalam Islam itu sendiri. Di mana Islam amat menekankan perihal tauhid, rububiah, khilafah dan tazkiah (niat).

“Di samping itu, aspek kesederhanaan juga menjadi pokok keutamaan agar selaras dengan falsafah Islam, kesederhanaan itu tanda kebenaran (simple is sign of truth),” terang Mawi.

Apa yang boleh digambarkan ialah Masjidil Haram itu akan berubah menjadi lebih luas, sebuah masjid yang mesra alam, selamat dan ia seolah-olah mengembang dan menguncup mengikut musim kemuncak dan sebaliknya.

Mengulas lanjut aspek-aspek dan pokok permasalahan yang perlu difikirkan, kata Mawi, panel yang dilantik ini perlu mengambil kira soal pembesaran. Namun ia tidak meminggirkan konsep masjid yang mesra alam.

Reka bentuk baru itu harus tidak menyumbang kepada pemanasan global, pembaziran, keselamatan di waktu kecemasan dan mempunyai sentuhan kerohanian apabila berada di dalam masjid.

Aspek pengurusan pembuangan sisa pepejal, pengangkutan, pengurusan berkaitan air zamzam dan juga tidak boleh melindungi pandangan jemaah terhadap Kaabah, terutama ketika sedang melakukan ibadat tawaf serta paling penting nilai sejarah kota tersebut harus dipelihara.

“Panel ini ditugaskan untuk memikirkan semua perkara di atas dan kemudiannya menghasilkan dengan beberapa cadangan dan garis panduan bagi membantu perancangan dan reka bentuk pembesaran kelak.

“Kami akan beri penerangan, memantau, menilai dan membuat laporan sebelum menghantar cadangan kepada jawatankuasa untuk dipersembahkan kepada Raja Abdullah,” katanya.

Menurut Mawi, di bawah panel ini, terdapat 16 syarikat arkitek antarabangsa dari 13 negara seperti Arab Saudi, Mesir, Jordan, Jepun, Jerman, Perancis, Switzerland, England, India, Afrika Selatan serta Malaysia.

Mereka dibahagi kepada dua kumpulan; enam adalah Vision Architect yang menghasilkan idea. Sepuluh lagi adalah Application Architect, yang akan memikirkan tentang perkara-perkara praktikal.

Kekuatan tersendiri

“Mereka ini bukannya bertanding untuk idea tetapi pemilihan arkitek-arkitek ini adalah atas cadangan panel kerana mereka mempunyai kekuatan tersendiri, kepakaran dan kecenderungan dalam mereka bentuk.

“Setiap arkitek ini akan membentangkan kertas kerja masing-masing di mana ia menyentuh aspek-aspek seperti ritual ibadah/ketuhanan, mesra alam, kerohanian, kemasyarakatan, bahan-bahan atau material yang bakal digunakan dan teknologi yang digunapakai,” kata Mawi yang turut berkongsi idea-idea radikal yang diterima panel daripada para arkitek sepanjang penglibatan tersebut.

Beliau juga adalah antara orang yang terawal dan diberi tanggungjawab mereka pelan bangunan kampus utama UIAM di Gombak dan di Kuantan serta Dekan pertama KAED.

Malah menerusi pemerhatiannya, pembangunan seluas 650 meter ini bakal siap dalam masa kurang daripada dua tahun kerana kewangan tidak menjadi masalah yang besar kepada kerajaan Arab Saudi.

Ditambah pula, Raja Abdullah menganggap dirinya sebagai ‘khadam’ atau hamba serta bertanggungjawab untuk memberikan keselesaan kepada semua jemaah yang datang ke Masjidil Haram.

Menurut Mawi, Raja Abdullah mempunyai kata putus untuk mengambil satu pelan dan melaksanakannya, mengambil idea-idea yang bagus daripada kumpulan itu dan kemudian mencantumkannya ataupun mengambil satu-satu perkara daripada keseluruhan pelan tersebut.

Kongsinya lagi, beliau tidak pernah menjangkakan pengiktirafan serta kepercayaan sebegini.

Beliau sebelum ini terlibat dalam kerja-kerja mereka pelan bangunan dan menubuhkan kuliah KAED di UIAM, dilantik sebagai Pengarah Reka Bentuk, Pelan Induk Landskap untuk Istana Negara yang baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur pada 2007 lalu dan pelbagai lagi.

Apapun, kata Mawi, pemilihan beliau sebagai panel pembesaran Masjidil Haram mungkin berkait rapat dengan doanya di hadapan Kaabah sewaktu menjadi pensyarah jemputan di Fakulti Kejuruteraan, Universiti King Abdul Aziz, lebih 20 tahun lalu.

MAJLIS PENYERAHAN KUNCI



JERIT PERIT TERUBAT APA BILA SELESAI SERAHAN TAPAK....CCC...JAMILLL TOLONGGG AKUUUUUU

Monday, January 18, 2010

Architectural ornament...nak buat gutter ka...nak lindung gutter ka...

untuk kawan kawan....dan utk makluman aku x dak share pon dlm syarikat depa nie...
www.bst.com.my
www.president.com.my
www.polycon.com.my

Thursday, January 14, 2010